FTZ investerar i Danmarks ledande biltillbehörsföretag

06 december 2022 11:45

MEKOs (tidigare Mekonomen Group) danska dotterbolag FTZ förvärvar 70 procent av det ledande biltillbehörsföretaget Avant Denmark. Avant Denmark erbjuder landets största utbud av tillbehör för bilar och driver försäljning till företag och konsumenter, bland annat online via Biludstyr.dk samt via återförsäljare över hela Danmark. Genom investeringen stärker MEKO-koncernen sin ledande position i Danmark ytterligare.

FTZ, som primärt fokuserat på försäljning av reservdelar till verkstäder och andra företagskunder, blir i och med förvärvet marknadsledande även inom biltillbehör till företag och bilägare i Danmark. Avant Denmark kommer fortsätter drivas under befintligt varumärke och nuvarande ledning, som en del av FTZ. Sven Kristensen, senior rådgivare inom MEKO och FTZ, går in som styrelseordförande i Avant Denmark.

"Vi ser löpande över vår verksamhet i syfte att addera affärer som stärker vår position på marknaden. Avant Denmark är nischade inom högkvalitativa biltillbehör vilket är en naturlig förlängning av FTZs befintliga affär. Tillsammans stärker vi vår gemensamma fömåga och kompetens på en komplex marknad”, säger Sven Kristensen, framtida styrelseordförande i Avant Denmark.

Att vara en del av FTZ kommer bidra till framtida utveckling för våra kunder. Bland annat inom områdena Avant shop-in-shop, drop shipment, uthyrningsapp, lagerhotell och andra spännande framtida initiativ. Våra kunder ska förvänta sig samma höga kvalitet på våra produkter, service och leverans som tidigare. Vi kommer fortsätta följa marknaden noggrant så vi kan erbjuda våra kunder de bästa produkterna till bästa pris", säger Brian Thaysen, vd på Avant Denmark.

Genom förvärvet stärker FTZ sin marknadsledande position i Da ytterligare. FTZ är en del av MEKO-koncernen som är marknadsledande på fordonseftermarknaden i Norra Europa med närvaro runt hela Östersjön.

Kontakt:

Sven Kristensen, framtida styrelseordförande Avant Denmark
Epost: sven.kristensen@ftz.dk, Telefon: +45 25 44 43 22

Brian Thaysen, vd Avant Denmark
Epost: bt@biludstyr.dk, Telefon: +45 40 13 94 00

Om FTZ Autodele & Verktøj A/S

• Danmarks största partner och leverantör till fordonsindustrin.
  • Levererar reservdelar, verktyg, däck och förbrukningsvaror till professionella verkstäder.
  • 50 avdelningar i Danmark, Färöarna och Grönland.
  • Sysselsätter omkring 1 200 anställda med 370 leveransbilar som distribuerar varor upp till tio gånger om dagen, fem dagar i veckan, i hela Danmark.
  • FTZ Akademi erbjuder fortbildning och kurser i teknik och verkstadsledning för verkstäder.
  • Rikstäckande verkstadskedjor: AutoMester, AutoMester E+, CarPeople, Din Bilpartner, Hella Service Partner, DriveClever, 100% Autotjek, nosign, CarNetwork, Karosseri og Skadecenter, Bosch Car Service (i samarbete med Bosch Danmark).

Om Avant Danmark – Biludstyr.dk

• Helhetsleverantör av biltillbehör.
  • Mer än 50 000 artikelnummer i sortimentet.
  • Exklusiv distributör av ett stort antal kända och eftertraktade varumärken.
  • Dag till dag leverans till kunder över hela Danmark.
  • Egen tillverkning av mattor till bilar, båtar, camping och maskiner m.m.
  • Högkvalitativa produkter – därför 3 års garanti på allt!