Gunnar Rantzow - ny VD för Mekonomens svenska detaljistverksamhet

11 oktober 2007 16:00

Gunnar Rantzow har utsetts till chef för den svenska detaljistverksamheten och kommer att ingå i koncernledningen. Gunnar tillträder tjänsten senast den 1 januari 2008.

Gunnar Rantzow har en lång och bred erfarenhet av försäljning, marknadsföring och logistik inom detaljhandeln. Gunnar kommer närmast från Coop inköp och logistik AB, där han varit verksam som VD. Innan dess har Gunnar Rantzow bland annat varit VD för Ostkompaniet, Sverigechef för Cerealia Food och försäljningsdirektör för Arla.

– Vi är mycket glada för att ha rekryterat Gunnar Rantzow. Hans erfarenheter från detaljhandeln, stora kunskaper inom försäljning och ledarskap kommer att vara viktiga för oss i vårt fortsatta arbete att utveckla den svenska detaljistverksamheten i Mekonomen, säger Håkan Lundstedt, VD och koncernchef för Mekonomen AB.

Gunnar Rantzow, efterträder Nils- Erik Brattlund som kommer tillträda tjänsten som etableringschef inom Mekonomenkoncernen.

– Nyetableringar i Sverige, Norge och Danmark är av stor strategisk betydelse och det är därför väldigt tillfredställande att Nils-Erik med sin erfarenhet från detaljist-verksamheten inom Mekonomen samt sin långa erfarenhet inom bilindustrin kommer att ansvara för dessa framöver, säger Håkan Lundstedt.