Märkeshandlare tar steget över till Mekonomen Bilverkstad

25 augusti 2008 11:08

Märkesåterförsäljare börjar samarbeta med Mekonomen, genom att integrera konceptet Mekonomen Bilverkstad i verksamheten.

Inom bilbranschen står eftermarknaden, med verkstadstjänster, för större delen av lönsamheten. Mekonomen, med originaldelar och en ledande logistiklösning, erbjuder en lösning för de märkesåterförsäljare som önskar nå fler kunder och utföra verkstadstjänster på
fler bilar och av olika märken.

Ambjörnsons bil (Ford m fl), Uvefalk Bil (VAG m fl) och Bilexpo (Mitsubishi m fl) är tre återförsäljare som anslutit sig till Mekonomen Bilverkstad och som nu vid sidan av sina respektive ”auktoriserade” märkesverkstäder även kommer erbjuda verkstadstjänster i enlighet med Mekonomen konceptet.

”Bilbranschen i allmänhet genomgår just nu en snabb och genomgripande utveckling. Inom EU är det kompetens och kvalitet som är avgörande och bilägarnas krav ökar. Vi ser det som en oerhörd styrka att nu tillhöra Mekonomen. Genom Mekonomen får vi tillgång till deras
tekniska support och snabba leveranser av reservdelar”
Ambjörnsons Bil AB

”Mekonomen är ett otroligt starkt varumärke. Kunder har börjat förstå att det finns ett alternativ till märkeshandeln. Med Mekonomen Bilverkstad kommer vi att kunna erbjuda kunder med olika bilmärken, som inte finns representerade på orten, en lösning ”
Uvefalk Bil AB

”Vi vill kunna utnyttja verkstaden på ett bättre sätt och få lönsamhet genom att kunna serva fler bilmärken”
Bilexpo Örebro AB

” Genom koncepten Mekonomen Bilverkstad och MekoPartner erbjuder vi en möjlighet till en bättre totalaffär för de entreprenörer som tidigare varit bundna till ett bilmärke. Framförallt utanför storstäderna är detta positivt, inte bara för våra nya samarbetspartners utan även för invånarna på dessa orter, som får ett mer komplett utbud av tjänster.”, säger Håkan Lundstedt, VD och koncernchef för Mekonomen AB.

Håkan Lundstedt, VD och koncernchef Mekonomen AB, 08-464 00 00
Boel Sundvall, kommunikationschef, 08 – 464 00 90, 0705-606018
Mekonomen AB (publ), org. nr 556392-1971
Box 6077, 141 06 Kungens Kurva.