Avtalet klart mellan Mekonomen och Svenska Bil

28 maj 2009 12:00

Mekonomen och Svenska Bil har kommit fram till ett slutgiltigt samarbetsavtal efter den avsiktsförklaring som ingicks den 7 maj 2009. Samarbetet innebär att minst sex av Svenska Bils anläggningar konverteras till Mekonomen Bilverkstad med tillhörande Mekonomenbutik. Dessa anläggningar skall ingå i de nya koncepten Mekonomen Mega och Mekonomen Medium, vilka bygger på mycket hög tillgänglighet och servicegrad. Det finns planer på ytterligare gemensamma nyetableringar. Samarbetet struktureras i ett gemensamt bolag, Mekonomen BilLivet AB. Svenska Bil blir majoritetsägare i det nya bolaget. Målet är att verksamheten inom ramen för det gemensamt ägda bolaget ska vara i gång innan 2009 års utgång. För ytterligare information kontakta: Håkan Lundstedt, VD och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 00 Lars-Gunnar Jönsson , VD Svenska Bil i Norden AB, 08-505 690 00 Gunilla Spongh, CFO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00 Mekonomen AB (publ), org. nr 556392-1971 Box 6077, 141 06 Kungens Kurva. Telefon: +46 (0)8-464 00 00, Fax: +46 (0)8-464 00 66