Beslut vid Mekonomens årsstämma 2010

20 april 2010 16:35

• Utdelning till aktieägarna om 7 SEK per aktie. • Till styrelseledamöter omvaldes Fredrik Persson, Marcus Storch, Antonia Ax:son Johnson, Kenny Bräck, Anders G Carlberg, Wolff Huber samt Helena Skåntorp. • Beslut om att anställda butikschefer i helägda dotterbolag skall kunna förvärva aktier i respektive butiksbolag och därmed kunna bli delägare. Mekonomens vd och koncernchef, Håkan Lundstedt, sammanfattade i sitt anförande året 2009 med att kommentera att Mekonomen haft ett rekordår. Intäkterna ökade med 19 procent till 3 206 MSEK och rörelseresultatet ökade med 30 procent till 323 MSEK. Mekonomens löfte att göra BilLivet enklare har attraherat fler kunder och nya kundgrupper. Särskilt glädjande är det att andelen kvinnor som väljer Mekonomen har ökat. - Framgången är ett resultat av att vi möter kundernas behov genom attraktiva koncept och erbjudanden. Under året har vi ökat marknadsandelarna i samtliga länder – det vill säga Sverige, Norge och Danmark. Det har bland annat skett genom etablering av Mega- och Mediumenheter, verkstadskoncept, Mekonomen Direkt och satsningen på Fleetkunder. De mål som angavs för 2009 med 60 Mega- och Mediumenheter har nåtts. Ökningen av antalet anslutna verkstäder har fortsatt under 2009 och uppgick vid utgången av 2009 till 1 206. Nettoökningen under 2009 var 155. Mekonomen Direkt lanserades i Sverige under 2009 och har lanserats i Norge och Danmark under första kvartalet 2010. - Vi kommer att fortsätta ta fram unika koncept och erbjudanden i syfte att tillfredsställa varje kunds specifika behov – vi servar inte bilar, vi servar människor! Utdelning I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att till aktieägarna utdela totalt 7 SEK per aktie. Avstämningsdag för utdelning är den 23 april 2010. Utbetalning av utdelningen genom Euroclear Sweden AB beräknas ske den 28 april 2010. Val av styrelse Enligt valberedningens förslag beslutade årsstämman om att antalet styrelseledamöter skall vara oförändrat sju ordinarie ledamöter. Årsstämman beslutade därefter om omval av Fredrik Persson, Marcus Storch, Antonia Ax:son Johnson, Kenny Bräck, Anders G Carlberg, Wolff Huber samt Helena Skåntorp. Fredrik Persson omvaldes till styrelsens ordförande. Arvode åt styrelse och revisorer Årsstämman beslutade att arvode skall utgå med 320 000 SEK (320 000) till styrelsens ordförande, 240 000 SEK (240 000) till styrelsens vice ordförande samt vardera 160 000 SEK (160 000) till styrelsens övriga stämmovalda ledamöter. Årsstämman beslutade att arvode till revisorn skall utgå enligt löpande räkning. Fastställande av principer för ersättning till bolagsledning Årsstämman fastställde principer för ersättning till bolagsledningen. Ersättningen skall bestå av fast grundlön, rörlig ersättning, pensionsförmåner och övriga förmåner och avgångsvillkor. Anställdas förvärv av aktier i dotterbolag Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att anställda butikschefer i helägda butiksbolag skall kunna förvärva högst nio procent av aktierna i respektive butiksbolag. Årsstämman godkände samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram inför stämman. Förslag framgår i sin helhet av tidigare publicerad kallelse till stämman.