Delårsrapport januari – juni 2010

24 augusti 2010 08:00

1 april – 30 juni

• Intäkterna ökade med 9 procent till 913 (839) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade med 67 procent till 144 (86) MSEK och rörelsemarginalen ökade till 16 (10) procent.
  • Resultatet efter finansiella poster ökade med 61 procent till 143 (89) MSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 107 (65) MSEK.
  • Resultat per aktie såväl före som efter utspädning uppgick till 3,29 (1,98) SEK.
  • Mekonomen kommer att etablera sig i Finland med en första Mega-enhet i Helsingfors under hösten. Totalt planeras 15 Mega-enheter i Finland fram till och med 2012.

1 januari – 30 juni

• Intäkterna ökade med 8 procent till 1 716 (1 583) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade med 64 procent till 234 (143) MSEK och rörelsemarginalen ökade till 14 (9) procent.
  • Resultatet efter finansiella poster ökade med 63 procent till 234 (144) MSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 173 (104) MSEK.
  • Resultat per aktie såväl före som efter utspädning uppgick till 5,36 (3,17) SEK.
  • Nettoskulden uppgick till 108 (79) MSEK vid periodens utgång.

SAMMANDRAG AV KONCERNENS RESULTATUTVECKLING april – juni januari – juni 12 mån Helår
2010 2009 föränd % 2010 2009 föränd % juli – juni 2009
Intäkter, MSEK 913 839 9 1 716 1 583 8 3 339 3 206
Rörelseresultat (EBIT), MSEK 144 86 67 234 143 64 415 325
Resultat efter finansiella poster, MSEK 143 89 61 234 144 63 413 323
Resultat efter skatt, MSEK 107 65 65 173 104 66 306 237
Resultat per aktie, SEK 3,29 1,98 66 5,36 3,17 69 9,57 7,38
Rörelsemarginal, % 16 10   14 9   12 10

VD:s kommentar

Rekordstarkt kvartal för Mekonomen

• Rörelseresultatet för andra kvartalet 2010 ökade med 67 procent
  • Kraftfull vändning i Danmark
  • Rörelsemarginalen i Norge på rekordnivå

Mekonomens rörelseresultat för andra kvartalet 2010 ökade med 67 procent till 144 (86) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 16 (10) procent. Intäkterna ökade med 9 procent till 913 (839) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar under perioden blev tillväxten 10 procent.

Den starka rörelsemarginalen beror dels på en förbättrad bruttomarginal, dels en konsekvent kostnadskontroll i hela verksamheten. Samtidigt som Mekonomen ökat försäljningen har kostnaderna på en rad områden varit oförändrade.

Tillväxten är en direkt följd av våra målmedvetna satsningar:

Marknadsföringen av Mekonomen Direkt har väsentligt ökat konsumenternas kännedom om Mekonomen i hela Skandinavien

• Försäljningen av produkter med Mekonomens eget varumärke har varit fortsatt framgångsrik. Inom produktkategorin torkarblad svarade vårt eget varumärke för 18 procent av Mekonomens försäljning inom kategorin. Under andra kvartalet lanserades Mekonomen Original Generator och den har svarat för knappt 20 procent av Mekonomens försäljning inom den kategorin.
  • Mekonomen Fleet (satsningen på företagsmarknaden) fortsätter att växa. Antalet kundavtal uppgick vid mitten av augusti till 45.
  • Omsättningen till Mekonomen Bilverkstad ökade med 27 procent under andra kvartalet.
  • Ökningen av antalet verkstäder som är anslutna till Mekonomen fortsätter och var vid periodens utgång
    1 266 (1 152). Antalet butiker uppgick vid samma tid till 223 (214).

Rörelseresultatet i Danmark för andra kvartalet steg till 20 (1) MSEK och rörelsemarginalen för första halvåret 2010 uppgick till 6 (0) procent, vilket visar på en kraftfull vändning. Den positiva resultatutvecklingen är en effekt av ett sedan tre år tillbaka målmedvetet arbete inriktat på såväl marknadsföringssatsningar i syfte att stärka Mekonomens varumärke som metodiska kostnadseffektiviseringar.

I Norge ökade omsättningen med 13 procent. Rörelsemarginalen nådde rekordnivån 20 (16) procent. Såväl tillväxt som lönsamhet är ett resultat av de fortsatta satsningarna på Mekonomens koncept.

I Sverige uppgick rörelsemarginalen till 19 (16) procent. Tillväxten blev 11 procent. I juni etablerades ett regionlager i Luleå, vilket ger Mekonomen möjlighet att ytterligare höja servicenivån mot kunderna i de nordligaste delarna av Sverige, Norge och Finland. Lagret i Luleå är dessutom viktigt för satsningen på snöskoterdelar. I juni öppnades också Mekonomens första butik under konceptet M, i Liljeholmen i Stockholm. M vänder sig direkt till kvinnor, är designad och sortimentsanpassad för målgruppen och kommer fortsättningsvis att etableras i gallerior och köpcentrum.

Vid kapitalmarknadsdagen i juni i år meddelades att Mekonomen inom kort kommer att inleda en internationell expansion. Första land utanför Skandinavien blir Finland, där planen är att etablera 15 Megaenheter fram till och med 2012.

Det starka resultatet under årets andra kvartal visar med all tydlighet att ompositioneringen av butikerna, med bland annat butik och verkstad inom samma enhet, ger såväl ökade intäkter som sänkta kostnader. Samtidigt som arbetet med en konsekvent kostnadskontroll prioriteras fortsätter lanseringen av Mekonomens koncept med full kraft, allt för att göra BilLivet enklare för våra kunder.

Håkan Lundstedt
VD och Koncernchef

Håkan Lundstedt, VD och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Gunilla Spongh, CFO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Skandinaviens ledande bildelskedja med egen grossistverk­samhet, mer än 200 butiker och mer än 1000 verkstäder vilka arbetar under Mekonomens varumärke.