Delårsrapport januari – september 2010

01 november 2010 08:00

1 juli – 30 september

• Intäkterna ökade, justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar, med 8 procent. Innan justering ökade intäkterna med 4 procent till 839 (808) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade med 41 procent till 141 (100) MSEK och rörelsemarginalen ökade till 17 (12) procent.
  • Resultatet efter finansiella poster ökade med 44 procent till 140 (97) MSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 100 (70) MSEK.
  • Resultat per aktie såväl före som efter utspädning uppgick till 3,07 (2,16) SEK.

1 januari – 30 september

• Intäkterna ökade, justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar, med 9 procent.  Innan justering ökade intäkterna med 7 procent till 2 555 (2 391) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade med 54 procent till 375 (244) MSEK och rörelsemarginalen ökade till 15 (10) procent.
  • Resultatet efter finansiella poster ökade med 56 procent till 374 (240) MSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 273 (175) MSEK.
  • Resultat per aktie såväl före som efter utspädning uppgick till 8,43 (5,33) SEK.
  • Nettoskulden uppgick till 87 (29) MSEK vid periodens utgång.

SAMMANDRAG AV KONCERNENS RESULTATUTVECKLING juli – september   januari – september  12 mån Helår
2010 2009 föränd % 2010 2009 föränd % okt – sept 2009
Intäkter, MSEK 839 808 4 2 555 2 391 7 3 370 3 206
Rörelseresultat (EBIT), MSEK 141 100 41 375 244 54 456 325
Resultat efter finansiella poster, MSEK 140 97 44 374 240 56 456 323
Resultat efter skatt, MSEK 100 70 43 273 175 56 336 237
Resultat per aktie, SEK 3,07 2,16 42 8,43 5,33 58 10,49 7,38
Rörelsemarginal, % 17 12   15 10   14 10

VD:s kommentar

Starkt tredje kvartal för Mekonomen

• Rörelseresultatet för tredje kvartalet 2010 ökade med 41 procent
  • Rörelsemarginalen i Norge och Sverige på fortsatt hög nivå
  • Danmark visar en stabil rörelsemarginal på 6 procent

Mekonomens rörelseresultat för tredje kvartalet 2010 ökade med 41 procent till 141 (100) MSEK och rörelsemarginalen uppgick till 17 (12) procent. Intäkterna ökade med 8 procent under perioden justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar. Utan justeringar ökade intäkterna med 4 procent till 839 (808) MSEK. Liksom under det andra kvartalet 2010 beror den starka rörelsemarginalen dels på en förbättrad bruttomarginal genom effektiviserat inköpsarbete, dels på en konsekvent kostnadskontroll i hela verksamheten.

Rörelseresultatet i Danmark för tredje kvartalet steg till 12 (3) MSEK och rörelsemarginalen uppgick till 6 (2) procent. Vändningen i Danmark är ett faktum och verksamheten ligger nu på en stabil lönsamhetsnivå.

I Norge ökade omsättningen med 8 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 20 (18) procent. Såväl tillväxt som lönsamhet är ett resultat av de fortsatta satsningarna på Mekonomens koncept. Under kvartalet har ett antal nya samarbeten inletts, bland annat med verkstadskedjan Fyksen Servicecenter, med fem anläggningar i Norge.

I Sverige uppgick rörelsemarginalen till 21 (18) procent. Tillväxten blev 6 procent.

Försäljningen av produkter med Mekonomens eget varumärke har varit fortsatt framgångsrik och under tredje kvartalet lanserades ytterligare reservdelar under varumärket Mekonomen Original.

Ökningen av antalet verkstäder som är anslutna till Mekonomen fortsätter och var vid periodens utgång 1 275  (1 197). Antalet butiker uppgick vid samma tid till 224 (215). Försäljningen till Mekonomen Bilverkstad ökade med 15 procent under tredje kvartalet innebärande att Mekonomen Bilverkstad är den kedja med starkast tillväxt bland verkstadskedjorna i Skandinavien. Det är också mycket glädjande att MekoPartner-kedjan ökar, med 19 procent under det tredje kvartalet. Efterfrågan på våra verkstadstjänster är hög och utmaningen ligger i att öka kapaciteten i såväl existerande verkstäder, med fler mekaniker, som med fler verkstäder. Tydligt är också att Mekonomens Verkstadscenters är en viktig motor för ökad tillväxt inom verkstadssegmentet.

Med nuvarande marknadsposition som grund, med tydliga planer på att bygga vidare, är Mekonomen väl rustat för framtiden. Enligt en färsk undersökning, som utförts av NORM, är kännedomen om Mekonomen bland bilägarna i Sverige hela 99 procent. I Norge har kännedomen ökat från 87 till 91 procent och i Danmark från 54 till 66 procent. Särskilt tillfredsställande är att Mekonomens verkstäder får höga betyg av kunderna.

Marknadsutvecklingen i Sverige och Norge visar en stabil tillväxt om cirka 5 procent på årsbasis (valutajusterad), medan den danska marknaden ligger runt 0 procent.

Det starka resultatet även under årets tredje kvartal visar att vår ompositionering ger såväl ökade intäkter som förbättrade rörelsemarginaler. Lanseringen av Mekonomens koncept fortsätter med full kraft, allt för att göra BilLivet enklare för våra kunder.

Håkan Lundstedt
VD och Koncernchef

Håkan Lundstedt, VD och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Gunilla Spongh, CFO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Skandinaviens ledande bildelskedja med egen grossistverk­samhet, mer än 200 butiker och mer än 1000 verkstäder vilka arbetar under Mekonomens varumärke.