Mekonomen förvärvar norska bildelskedjan Sørensen og Balchen AS

27 januari 2011 17:35

​Mekonomen har träffat avtal om att förvärva Sørensen og Balchen av Otto Olsen Invest. Sørensen og Balchen driver bildelskedjan BilXtra med 32 egna butiker, 41 anslutna butiker och drygt 200 samarbetande verkstäder i Norge.

Sørensen og Balchen är ett välkänt familjeföretag och har en god ställning på den norska marknaden. Sørensen og Balchens prognos för omsättningen 2011 uppgår till cirka 660 MNOK. Årliga kostnads-, logistik- och inköpssynergier beräknas till 40 MSEK från och med 2012.

-  Förvärvet av Sørensen og Balchen ger oss en starkare position på den norska marknaden, som den märkesbundna sidan fortfarande dominerar. Mekonomen och BilXtra är båda mycket framgångsrika koncept med samma synsätt när det gäller service till kunderna och det finns en stor potential för båda kedjorna att växa ytterligare. Sørensen og Balchen kommer dessutom att drivas som en självständig koncern inom Mekonomen. Detta förvärv kommer att ge positiva effekter för såväl våra kunder som för Sørensen og Balchen och Mekonomen, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Mekonomen.

-  Affären är ett steg i Mekonomens tillväxtstrategi. Den stärker positionen och kunderbjudandet på den norska marknaden och gör Mekonomen till en mycket attraktiv affärspartner, säger Fredrik Persson, styrelseordförande i Mekonomen.

- Sørensen og Balchen kommer att få en kompetent ägare i Mekonomen och affären kommer att gynna både BilXtras befintliga och nya kunder. Detta kommer också att stärka bolagets möjligheter till vidare expansion och utveckling, kommenterar Jon Melhus, styrelseordförande i Otto Olsen Invest.

Betalning sker med 1 945 783 nyemitterade aktier via en apportemission samt 273 MNOK kontant. Utspädningseffekten för befintliga aktieägare uppgår till cirka 6 procent och soliditeten i Mekonomen efter förvärvet beräknas uppgå till 53 procent. Affären förväntas ha en positiv effekt på vinst per aktie redan 2011.

-  Från Sørensen og Balchens sida ser vi att framtiden kommer att innebära ökad konsolidering och att konkurrenter och leverantörer kommer tillhöra större grupperingar. För att ha tillräcklig konkurrenskraft och kunna erbjuda våra kunder de bästa priserna, koncepten och systemen är vi glada att det är just Mekonomen som köper Sørensen og Balchen. Att Sørensen og Balchen fortsätter som ett självständigt bolag, men samtidigt kan utnyttja de fördelar Mekonomen har kommer att stärka oss på kort och lång sikt, säger Morten Birkeland, vd för Sørensen og Balchen.

Förvärvet är villkorat av att Mekonomens bolagsstämma godkänner en nyemission av aktier som köpeskilling (apportemission). Särskild kallelse till extra bolagsstämma kommer att sändas ut inom kort och stämman planeras äga rum den 25 februari 2011. För att genomföra förvärvet krävs även godkännande av den norska konkurrensmyndigheten.

Mekonomens huvudägare Axel Johnson AB och Mekonomens ledning har förbundit sig att rösta för den föreslagna apportemissionen.

För ytterligare information:

Håkan Lundstedt, VD och Koncernchef Mekonomen AB, tel 072-7491627

Gunilla Spongh, CFO Mekonomen AB, tel 072-2471084

Mekonomen AB (publ), org. nr 556392-1971 Box 6077, 141 06 Kungens Kurva.
Telefon: +46 (0)8-464 00 00, Fax: +46 (0)8-464 00 69

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Skandinaviens ledande bildelskedja med egen grossistverk­samhet, mer än 200 butiker och mer än 1000 verkstäder vilka arbetar under Mekonomens varumärke.