Norska konkurrensmyndigheten varslar om ingrepp avseende Mekonomens förvärv av Meca. Slutligt beslut väntas senast den 11 juni

16 mars 2012 22:12

Det norska Konkurransetilsynet har återkommit med ett så kallat begrunnet forslag til inngrepsvedtak avseende Mekonomens förvärv av bildelskedjan Meca. Mekonomen ingick avtal om förvärv av Meca den 12 oktober 2011. Meca är en välkänd bildelskedja med god ställning i Sverige och Norge.

Konkurransetilsynets varsel om ingrepp besked innebär att Mekonomen senast inom 15 dagar skall bemöta Konkurransetilsynets invändningar mot förvärvet, samt föreslå eventuella åtgärder. Ett slutligt beslut från Konkurransetilsynet kommer därefter senast den 11 juni.

”- Det är vår förhoppning att Konkurransetilsynets invändningar kan åtgärdas snarast möjligt och att vi därefter får ett klartecken till transaktionen.”, sägerHåkan Lundstedt, VD och koncernchef i Mekonomen.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Mekonomen ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 mars 2012.

För ytterligare information, kontakta:

Håkan Lundstedt, VD och koncernchef i Mekonomen AB.
Telefon: +46 (0) 8-464 00 00.

Gunilla Spongh, CFO Mekonomen AB.
Telefon: +46 (0) 8-464 00 00.

Mekonomen AB (publ). Org. nr: 556392-1971, Box 6077, 141 06 Kungens Kurva. Telefon: +46 (0) 8-464 00 00. Fax: +46 (0) 8-464 00 66.

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverk­samhet, med mer än 300 butiker och mer än 1600 verkstäder under Mekonomens varumärken.

För ytterligare information, kontakta:

Håkan Lundstedt, VD och koncernchef i Mekonomen AB.
Telefon: +46 (0) 8-464 00 00.

Gunilla Spongh, CFO Mekonomen AB.