Mekonomen Bilglas – ny satsning för att stärka helhetserbjudandet

23 maj 2012 08:44

För att ytterligare stärka helhetserbjudandet till kunderna satsar nu Mekonomen på bilglas och etablerar bilglasmästerier i befintliga Medium- och Megaenheter i hela Sverige.

”Våra kunder efterfrågar en snabb och kostnadseffektiv service kring sina bilar. Satsningen på bilglas är en naturlig utveckling för Mekonomen. Vi har kompetensen och resurserna för att möta även detta behov”, säger Marcus Larsson, vice VD i Mekonomen AB.

Redan för några månader sedan smygstartade Mekonomen med bilglasmästeri i ett antal anläggningar i Sverige. Utvärderingen av den nya tjänsten har klart och tydligt visat att bilglas ska bli en väsentlig del av Mekonomens framtida erbjudande. Under hösten kommer utbyggnaden att ta ordentlig fart.

”Via Mekonomens verkstadsnät har vi en hög tillgänglighet och målsättningen är att vi inom tre år ska vara marknadsledande på bilglas i Sverige”, säger Marcus Larsson.

Marknaden för bilglas omsätter drygt en miljard kronor per år i Sverige och den framtida tillväxten bedöms som stabil. Konkurrensen kommer från dels renodlade bilglasmästerier, dels från märkesbundna verkstäder.

”Med Mekonomens starka varumärke och det faktum att vi kan erbjuda service, reparationer och många andra tjänster – inklusive bilglas – till alla bilmärken gör att vi har höga förhoppningar för framtiden. I framtidsplanerna ingår även att lansera Mekonomen Bilglas på övriga marknader, i första hand Norge och Danmark”, avslutar Marcus Larsson.

För ytterligare information, kontakta:

Marcus Larsson, vice VD i Mekonomen AB. Telefon: +46 (0) 8-464 00 00.

Mekonomen AB (publ). Org. nr: 556392-1971, Box 6077, 141 06 Kungens Kurva. Telefon: +46 (0) 8-464 00 00. Fax: +46 (0) 8-464 00 66.

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverk­samhet, mer än 300 butiker och mer än 1700 verkstäder vilka arbetar under Mekonomens varumärken.