Mekonomens kapitalmarknadsträff 23 maj 2012

23 maj 2012 09:32

Vid Mekonomens kapitalmarknadsträff under förmiddagen i dag berättar Mekonomens VD och koncernchef Håkan Lundstedt om nya satsningar, förvärvet av Meca Scandinavia samt läget på totalmarknaden i Norden.

”De nya satsningarna på försäkringar, bilglas och ny webbhandel som Mekonomen nu gör är en del i att ytterligare stärka helhetserbjudandet för kunderna”, förklarar Håkan Lundstedt, VD och koncernchef i Mekonomen AB.

Mekonomens förvärv av bildelskedjan Meca godkändes av det norska Konkurransetilsynet den 22 maj. Det svenska konkurrensverket har sedan tidigare godkänt förvärvet och affären kunde genomföras under morgonen den 23 maj. I de kontinuerliga marknadsundersökningar Mekonomen genomför visar det sig att såväl befintliga som potentiella kunder efterfrågar prisvärda försäkringar, både för bilen och hemmet, vilket gör att steget in på försäkringsmarknaden är naturligt. Vidare har Mekonomen smygstartat med bilglasmästeri i ett antal anläggningar i Sverige. Utvärderingen av den nya tjänsten har klart och tydligt visat att bilglas ska bli en väsentlig del av Mekonomens framtida erbjudande. Genom satsningen på webbhandel stärks också Mekonomens serviceerbjudande ytterligare och ökar tillgängligheten för kunderna.

Håkan Lundstedt beskriver också läget på totalmarknaden i Norden. Under april månad och hittills i maj har den underliggande marknaden minskat med 7-8 procent.

”I en marknad som mattas och där vi inte ser en direkt vändning blir det än viktigare att vi fortsätter skapa koncept i tiden som gör BilLivet enklare. Det ger oss ytterligare möjligheter att öka vår andel av totalmarknaden”, säger Håkan Lundstedt.

För ytterligare information, kontakta:

Håkan Lundstedt, VD och koncernchef Mekonomen AB.
Telefon: +46 (0) 8-464 00 00.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Mekonomen ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 maj 2012

Mekonomen AB (publ). Org. nr: 556392-1971, Box 6077, 141 06 Kungens Kurva. Telefon: +46 (0) 8-464 00 00. Fax: +46 (0) 8-464 00 66.

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverk­samhet, mer än 300 butiker och mer än 1700 verkstäder vilka arbetar under Mekonomens varumärken.