Ny vice VD och ny Sverigechef i MECA Scandinavia

01 oktober 2013 15:48

Från och med den 1 oktober tillträder Pehr Oscarson som vice VD i MECA Scandinavia. Pehr lämnar ansvaret som VD MECA Sweden för att i samband med tillträdandet ansvara för marknadsföring och affärsutveckling i MECA-koncernen. Ny VD för MECA Sweden blir Krister Duwe som tidigare haft motsvarande roll inom Mekonomen Nordic.

"MECA-koncernen är redan ledande på många områden. Jag ser dock stora möjligheter att utveckla våra affärskoncept ytterligare och genom det öka våra marknadsandelar", säger Pehr Oscarson

"Pehr Oscarson har kunskap att se till att MECA-koncernen fortsätter att utveckla affärskonceptet med en lönsam tillväxt. Vi ska också fortsatt vara marknadsledande i utvecklingen av verkstadskoncept och marknadsföring. Pehr har kompetensen och drivet att bistå mig och alla bolag i koncernen för att uppfylla våra mål", säger Torbjörn Olsson VD MECA Scandinavia AB

Ny på posten som VD för MECA Sweden AB är Krister Duwe, tidigare VD för Mekonomen Sweden. Rekryteringen av Krister visar på styrkan inom Mekonomenkoncernen, att ta vara på den kompetens som finns samt finna synergier och fördelar inom många områden.

"Med Krister som ny Sverigechef får vi en mycket erfaren och driven ledare med ett starkt engagemang. Krister kommer att leda arbetet för att MECA fortsatt ska vara den mest eftertraktade och framgångsrika samarbetspartnern till professionella bilverkstäder i Sverige", säger Torbjörn Olsson VD MECA Scandinavia AB

För ytterligare information, kontakta:

Torbjörn Olsson, VD för MECA Scandinavia AB.
Telefon: 070 213 01 01

MECA-koncernen är en ledande aktör på den skandinaviska eftermarknaden för bilreservdelar, verktyg och verkstadsutrustning för bilverkstäder och partners. Vi arbetar för ett enklare och mer kostnadseffektivt bilägande med högsta kvalitet och service. Detta åstadkommer vi främst genom att vara en attraktiv samarbetspartner till de verkstäder som är anslutna till våra verkstadskoncept. Idag består verkstadskedjan av ca 1 000 verkstäder. Vårt butiksnät består av uppemot 130 butiker i Sverige, Norge och Danmark. Koncernen omsätter ca 2,2 miljarder kronor och har ca 950 anställda. MECA är miljöcertifierade enligt ISO 14001.