Mekonomen ingår ett samarbetsavtal med Inter Cars

07 november 2013 08:37

Mekonomen har ingått ett samarbetsavtal med polska företaget Inter Cars, som har en ledande position på den Östeuropeiska marknaden. Mekonomen och Inter Cars kommer att samarbeta gällande inköp och logistik från Asien samt vara delägare i ett kvalitetscenter i Warszawa.

Inter Cars är den största importören och distributören av reservdelar för personbilar och transportbilar i Polen och Östeuropa, med verksamhet i 11 länder. Inter Cars grundades 1990 och har vuxit snabbt. År 2012 nådde man en omsättning på 3 miljarder polska zloty och Inter Cars är noterat på Warszawa-börsen.

”Vi är väldigt glada att kunna informera om det här samarbetet. Det kommer att gynna båda företagen och stärka oss båda på respektive marknad – en riktig win-win situation”, säger Marcus Larsson, Vice VD Mekonomen Group.

”Båda företagen är marknadsledande i respektive region och båda företagen har stor erfarenhet när det kommer till handel med utomeuropeiska länder. Ett nära samarbete kommer att bli ett verktyg för oss att optimera flera processer så som exempelvis inköp, logistik eller tester av produkter inköpta från dem”, säger Robert Kierzek, VD Inter Cars

Genom samarbetsavtalet med Inter Cars kommer Mekonomen att kunna testa och genomföra snabbare lanseringar av ett bredare sortiment till redan existerande, och nya kunder.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Larsson, Vice VD Mekonomen Group, tel: +46 (0) 8-464 00 00
Gunilla Spongh, Chef Internationella Affärer Mekonomen Group tel: +46 (0) 8-464 00 00

Mekonomen AB (publ), Corp. Reg. No. 556392-1971, Box 6077, SE-141 06 Kungens Kurva, Sverige. Tel: +46 (0)8-464 00 00, Fax: +46 (0)8-464 00 69

Mekonomen kan vara skyldiga att offentliggöra informationen i denna pressrelease enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 november 2013.

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverk¬samhet, mer än 400 butiker och 2300 verkstäder vilka arbetar under Mekonomens varumärken.