Bokslutskommuniké januari - december 2013

13 februari 2014 07:30

1 januari - 31 december 2013
● Intäkterna för helåret ökade med 8 procent till 5 863 (5 426) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat på
jämförbart antal vardagar ökade intäkterna med 10 procent.
● Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar av immateriella tillgångar (EBITA) ökade med 4 procent till 626
(602) MSEK och EBITA-marginalen uppgick till 11 (11) procent.
● Rörelseresultatet (EBIT) påverkades negativt av nedskrivning om 45 MSEK och uppgick till 469 (528)
MSEK. EBIT-marginalen uppgick till 8 (10) procent.
● Resultat per aktie såväl före som efter utspädning uppgick till 8,56 (10,80) SEK.
● Nettoskulden uppgick till 1 657 (1 875) MSEK.
● Styrelsen föreslår en aktieutdelning om 7,00 (7,00) SEK.
 1 oktober - 31 december 2013
● Intäkterna för kvartalet minskade med 7 procent till 1 450 (1 556) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat
på jämförbart antal vardagar minskade intäkterna med 4 procent.
● Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar av immateriella tillgångar (EBITA) uppgick till 124 (152) MSEK
och EBITA-marginalen uppgick till 9 (10) procent.
● Rörelseresultatet (EBIT) påverkades negativt av nedskrivning om 45 MSEK och uppgick till 52 (125) MSEK.
EBIT-marginalen uppgick till 4 (8) procent.
● Bruttomarginalen ökade till 54,6 (51,6) procent.
● Resultatet efter finansiella poster uppgick till 49 (109) MSEK.
● Resultat per aktie såväl före som efter utspädning uppgick till 0,88 (3,36) SEK.
● Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 173 (224) MSEK.
 Väsentliga händelser
● Rörelseresultatet (EBIT) har påverkats negativt av en extra nedskrivning avseende avveckling av IT-system om
45 MSEK i fjärde kvartalet.

VD:s kommentar ÖKAT FOKUS PÅ ORGANISK TILLVÄXT
● Intäkterna för helåret 2013 ökade med 8 procent
● Rörelseresultatet uppgick till 469 (528) MSEK, inklusive en extra nedskrivning på 45 MSEK
● Svagt resultat i Danmark för helåret
● Ökad bruttomarginalVerksamhetsåret 2013 präglades av en svag marknadstillväxt.
Mekonomen Groups intäkter för helåret 2013 ökade med 8 procent till 5 863 (5 426) MSEK och rörelseresultatet minskade till 469 (528) MSEK, inklusiveen extra nedskrivning på 45 MSEK avseende avveckling av IT-system. EBITA för helåret ökade med 4 procent till626 (602) MSEK. Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet, exklusive den extra nedskrivningen, uppgick till 97(125) MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under det fjärde kvartalet till 173 (224) MSEK.Vår bedömning inför 2013 var att det skulle bli ett svagt år på marknaden varför fokus under året harvarit att effektivisera processer och rutiner samt lansering av nya koncept. Butiksnätet har konsoliderats, inköphar samordnats ytterligare efter förvärven av Sørensen og Balchen och MECA samt egna märkesvaror harlanserats i koncernen, ProMeister för reservdelar och CarWise för tillbehör. Samordning av inköp och lanseringav egna märkesvaror har stärkt bruttomarginalen, i en marknad som varit hårt konkurrensutsatt och prispressad.De två enskilt största posterna som försämrat rörelseresultatet är en extra nedskrivning avseende avvecklingav IT-system på 45 MSEK och att rörelseresultat i Danmark blev 37 MSEK sämre än för 2012.Sørensen og Balchens rörelseresultat ökade för helåret 2013 till 81 (78) MSEK. EBITA för helåret ökade till 99(97) MSEK och EBITA-marginalen ökade till 14 (13) procent. Nettoomsättningen uppgick till 701 (748)MSEK. Den underliggande nettoomsättningen minskade med 1 (en) procent.Mekonomen Nordics rörelseresultat för helåret 2013, exklusive den extra nedskrivningen, uppgick till 361 (376)MSEK. EBITA för helåret 2013 uppgick till 383 (390) MSEK och EBITA-marginalen till 13 (13) procent.Nettoomsättningen uppgick till 2 818 (2 830) MSEK. Den underliggande nettoomsättningen ökade med1 (en) procent. Mekonomen Swedens rörelsemarginal uppgick till 16 (16) procent och Mekonomen Norwaysrörelsemarginal ökade till 15 (14) procent för helåret 2013.MECA:s rörelseresultat, inklusive Danmark, för helåret 2013 uppgick till 84 (109) MSEK. EBITA för helåret 2013uppgick till 156 (150) MSEK och EBITA-marginalen till 7 (9) procent. Rörelseresultatet i Danmark under helåret2013 uppgick till -58 (-21) MSEK. Ompositioneringen i Danmark med starkt fokus på verkstad fortsätter. Under 2013 harMECA:s affärssystem och katalog införts i Danmark. Implementeringen är slutförd, vilket ger vår danska verksamhetbättre förutsättningar framåt att nå tillväxt och lönsamhet, där vi också drar fördel av att vår verkstadskedja MekonomenAutoteknik har en stark position i Danmark. Vår bedömning är dock att det tar tid att nå lönsamhet i Danmark.Utöver effektivisering i Danmark har ett kostnadsbesparingsprogram inletts i koncernen med ytterligaresamordning av centrala funktioner. Programmet beräknas ge en positiv effekt på rörelseresultatet om 30 MSEKpå helårsbasis från och med 2015. Engångskostnader på grund av programmet beräknas uppgå till 15 MSEKunder det första kvartalet 2014.Våra verkstadskedjor tar fortsatt marknadsandelar och försäljningen till våra anslutna Mekonomen Bilverkstäder ochMECA Car Service-verkstäder i Sverige, Norge och Finland ökade med 9 procent respektive 12 procent i lokal valutaunder helåret 2013 jämfört med 2012. Mekonomen Groups försäljning till ej anslutna verkstäder och till konsument iSverige, Norge och Finland minskade med 4 procent i lokal valuta, under helåret 2013 jämfört med 2012.Vi förväntar oss ingen större förändring i den totala marknaden i Norden under 2014, jämfört med 2013. Vi bedömeratt försäljningen till våra anslutna verkstäder kommer att vara fortsatt stark. Under 2014 satsar vi också ytterligare på attöka omsättningen till ej anslutna verkstäder och till konsument, dels med ett utökat sortiment inom ProMeister ochCarWise, dels med fler konkurrenskraftiga produkter som vårt samarbete med Inter Cars och vårt Hong Kong-kontorkommer att generera. Därutöver kommer e-handel fortsatt att vara ett viktigt satsningsområde. Organisk tillväxt är etthuvudfokus under 2014 för Mekonomen Group.Våra medarbetare och ledare är Mekonomen Groups främsta styrka och tillsammans kommer vi nu att ta det extra steget för att möta konkurrensen och behålla ledartröjan!

Håkan LundstedtVD och koncernchef

Håkan Lundstedt, VD och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Per Hedblom, CFO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Gunilla Spongh, Chef Internationella Affärer Mekonomen AB, tel 08-464 00 00

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Mekonomen ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 augusti 2013

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag.
Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverksamhet, cirka 400 butiker och 2 300 verkstäder vilka arbetar under Mekonomens varumärken.