Delårsrapport januari - september 2014

12 november 2014 07:30

SAMMANFATTNING AV TREDJE KVARTALET, 1 juli - 30 september 2014

● Intäkterna för kvartalet ökade med 4 procent till 1 467 (1 417) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar ökade intäkterna med 2 procent.
● Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 172 (149) MSEK och EBIT-marginalen ökade till 12 (10) procent. EBIT har påverkats negativt av engångskostnader om 4 (1) MSEK.
● Bruttomarginalen uppgick till 55,0 (55,2) procent.
● Resultatet efter finansiella poster ökade till 159 (133) MSEK.
● Resultat per aktie såväl före som efter utspädning ökade till 3,20 (2,67) SEK.
● Nettoskulden uppgick till 1 763 (1 794) MSEK vid periodens utgång, jämfört med 1 642 MSEK vid årsskiftet.

Väsentliga händelser
● Inga väsentliga händelser under tredje kvartalet 2014.

VD:s kommentar

Starkt resultat i det tredje kvartalet

Mekonomen Group nådde ett av sina starkaste rörelseresultat för ett kvartal. Exkluderat Danmark var resultatet det högsta som nåtts hittills. Den nordiska marknaden har varit svag men stabil under året och vår tillväxt har främst kommit från våra anslutna verkstäder.

Mekonomen Groups intäkter under det tredje kvartalet 2014 ökade med 4 procent till 1 467 (1 417) MSEK och rörelseresultatet ökade till 172 (149) MSEK. Rörelsemarginalen ökade till 12 (10) procent. Engångskostnader på grund av åtgärdsplanen i Danmark har påverkat rörelseresultatet negativt med 4 (1) MSEK. Exklusive Danmark ökade rörelseresultatet till 186 (158) MSEK.

Den nordiska marknaden har varit svag men stabil under kvartalet och hittills i år och vi förväntar oss ingen förändring under resten av året eller 2015. I denna marknad är det aktörer med starka koncept som kan visa tillväxt.

Förbättrad lönsamhet i samtliga koncernbolag
God kostnadskontroll och stark tillväxt i kvartalet på 10 procent i våra anslutna verkstäder bidrog till tillväxt och lönsamhet i koncernen. Speciellt utvecklingen i Norge och Sverige för våra samtliga bolag var glädjande där våra anslutna verkstäder visade att vi står oss bra i konkurrensen och att vi under perioden flyttat fram våra positioner. Utvecklingen för ProMeister är positiv och innebär att vi ökar konkurrenskraften framför allt på övrig verkstad. Konsumentförsäljningen visade en viss ökning i Sørensen og Balchens BilXtra-butiker, men minskade i Mekonomen Nordic.

Situationen i Danmark är fortfarande ansträngd. Försäljningen till våra konceptverkstäder Mekonomen Autoteknik och MekoPartner var stabil under kvartalet, samtidigt som åtgärderna fortlöper. Det är dock för tidigt att tala om en vändning i Danmark.

Offensiva satsningar och ökad kostnadseffektivitet
Satsningen på organisk tillväxt innebär fokus på såväl våra anslutna verkstäder som på utvecklingen av ProMeister. Ökad kostnadseffektivitet och stärkt inköpskraft är ett fortsatt viktigt fokus under resten av 2014 och 2015.

Vårt pågående arbete med kvalitetssäkring i våra anslutna verkstäder är en framgångsfaktor för att bibehålla vår starka tillväxt. Utbildning av mekaniker är en viktig komponent för att ständigt förbättra kvaliten och vår utbildningssatsning ProMeister Academy är ett kraftfullt verktyg i detta arbete.

Ett exempel på våra offensiva satsningar inom det digitala området är Lasingoo, som lanseras under 2014. Mekonomen Group äger tillsammans med branschaktörer denna bilportal, vars uppgift bland annat är att förenkla för bilägare att välja och boka verkstad. Våra satsningar kommer framåt att ske såväl i egen regi som med allianspartners.

Det tredje kvartalet var ett bra kvartal för Mekonomen Group. Detta är ett kvitto på att våra koncept står sig starka och att vi ska fortsätta utveckla vår position på marknaden med ödmjukhet och med självförtroende inför framtiden.

Håkan Lundstedt
VD och Koncernchef

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Håkan Lundstedt, VD och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Per Hedblom, CFO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Gunilla Spongh, Chef Internationella Affärer Mekonomen AB, tel 08-464 00 00

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Mekonomen AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 november 2014 klockan 07.30.