Mekonomen lanserar konceptet ”Dela Bil”

14 april 2015 15:30

Den nya tjänsten Mekonomen Dela Bil lanseras tillsammans med företaget Greyfell Nordic AS, franchise till världens största biluthyrningsföretag, amerikanska Enterprise Rent-A-Car. Konceptet Mekonomen Dela Bil innebär att två eller flera personer delar på samma bil och därmed sänker sina kostnader. Den tilltänkta målgruppen omfattar både privatpersoner och företag.

Trenden kommer närmast från den amerikanska marknaden där också affärsutvecklingen kommit längst. Tjänsten Dela Bil lanseras som ett alternativ till dagens sätt att äga en bil. Ett pilotprojekt inleds under Q3 2015 där bilister i Stockholm får möjlighet att dela en bil med sina vänner, grannar eller kollegor.

”Vi ser att våra kunder i större utsträckning efterfrågar alternativa sätt att ha tillgång till en bil, särskilt i större städer. Genom att ingå samarbete med Enterprise drar vi nytta av bolagets erfarenhet och kompetens inom Car Sharing och kan redan till hösten lansera det nya konceptet Mekonomen Dela Bil med syfte att göra billivet enklare för våra kunder”, säger Marcus Larsson, Vice VD Mekonomen Group

Mekonomen Dela Bil vänder sig till en bred målgrupp med olika behov; en privatperson som bara använder bil ibland behöver inte betala hela kostnaden för bilen. Barnfamiljen som redan har en bil kan på ett kostnadseffektivt sätt få tillgång till en andra bil tillsammans med vänner eller grannfamiljen. Den som vill köra en dyrare bilmodell har möjlighet att göra det till samma kostnad som idag eller rent av med minskad kostnad.

”Vår kunskap om Car Share på den amerikanska och brittiska marknaden tillsammans med Mekonomens starka position på marknaden ger oss ett bra utgångsläge för att lansera alternativet till eget bilägande. Det finns stora möjligheter för konceptet Mekonmen Dela Bil och vi tar nu fram en affärsmodell som pilottestas i Stockholm inom några månader”, säger Morten von Krogh, VD Greyfell Nordic AS

Marcus Larsson, Vice VD Mekonomen Group, Telefon 08-464 00 00