Bokslutskommuniké januari - december 2016

15 februari 2017 07:30

1 oktober - 31 december 2016 1)
● Intäkterna ökade med 4 procent till 1 508 (1 447) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar sjönk intäkterna med 1 procent. Försäljning i jämförbara enheter ökade med 1 procent.
● EBITA uppgick till 103 (138) MSEK och EBITA-marginalen uppgick till 7 (10) procent.
● EBIT uppgick till 74 (109) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 5 (8) procent. EBIT har påverkats negativt av engångseffekter om 31 (21) MSEK, varav 6 (0) MSEK avser återkallning av Volvobilar där defekta drivremmar installerats och 25 (0) MSEK avser avyttring av den danska exportverksamheten.
● Bruttomarginalen uppgick till 52,0 (54,2) procent, varav engångseffekter påverkat bruttomarginalen i kvartalet negativt med 2,3 (neg. 0,8) procentenheter.
● Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 1,83 (2,14) SEK.
● Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 208 (195) MSEK, varav avvecklad verksamhet -9 (13) MSEK.

1 januari - 31 december 2016 1)
● Intäkterna ökade med 3 procent till 5 937 (5 761) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar ökade intäkterna med 4 procent. Försäljning i jämförbara enheter ökade med 4 procent.
● EBITA uppgick till 594 (726) MSEK och EBITA-marginalen uppgick till 10 (13) procent.
● EBIT uppgick till 481 (616) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 8 (11) procent. EBIT har påverkats negativt av engångseffekter om 58 (22) MSEK.
● Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 9,32 (11,77) SEK.
● Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 544 (439) MSEK, varav avvecklad verksamhet -17 (-134) MSEK.
● Nettoskulden uppgick till 1 437 (1 626) MSEK.
● Styrelsen föreslår en aktieutdelning om 7,00 (7,00) SEK.

VD:s kommentar

År 2016 – ett händelserikt år överskuggat av svag utveckling i Mekonomen Sweden
2016 var ett händelserikt år för Mekonomen Group och för mig som fick förtroendet att ta över som tillförordnad VD i oktober. Under året togs viktiga beslut och ett flertal satsningar gjordes för att stärka koncernen för framtiden. Vi tog beslut om att etablera ett nytt helautomatiskt centrallager för våra verksamheter i Sverige, vi avyttrade den danska verksamheten och lanserade bokningstjänsten "pris direkt". Dessa är några exempel på händelser under året. Året har dock till stor del präglats av den svaga utvecklingen i Mekonomen Sweden.

Fjärde kvartalet - resultatet kraftigt påverkat av engångseffekter
Försäljningen i koncernen ökade med 4 procent i fjärde kvartalet. Försäljningen var fortsatt god i MECA och Sørensen og Balchen, medan försäljningen var svag i Mekonomen Sweden och Mekonomen Norway. Resultatet i koncernen påverkades negativt av utvecklingen i Mekonomen Sweden samt av engångskostnader relaterade till avyttring av den danska verksamheten och återkallning av Volvobilar där defekta drivremmar installerats. Rörelseresultatet blev 74 (109) MSEK i fjärde kvartalet, inklusive engångseffekter om totalt 31 (21) MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 208 (195) MSEK.

Vi har under kvartalet sett en fortsatt bruttomarginalpress i framförallt Norge, vilken huvudsakligen beror på att andelen av vår försäljning till anslutna verkstäder och storkunder växer, samt på priskonkurrens i Norge. Vi bedömer att denna trend fortsätter framöver.

Stabil utveckling i MECA och Sørensen og Balchen
MECA påverkades negativt av Danmark och Opus Equipment under kvartalet. Exklusive dessa verksamheter redovisade MECA ett rörelseresultat i nivå med samma period föregående år.

Som tidigare kommunicerats avyttrades den danska verksamheten den 28 december. MECA:s rörelseresultat belastas dels av engångskostnaden om 25 MSEK relaterad till avyttringen och dels av verksamhetsförlusten i Danmark fram till den 28 december. Opus Equipment, som ingår i MECA, hade en negativ utveckling i kvartalet. Åtgärder har vidtagits för att återfå lönsamheten i Opus Equipment.

Sørensen og Balchen har under 2016 genererat sitt hittills bästa resultat, med en god utveckling av tillbehörsförsäljning och kostnadskontroll.

Mekonomen Sweden – utmaningarna ännu ej lösta
Fokus under kvartalet har varit arbetet med att åter nå försäljningstillväxt i Mekonomen Sweden. Under kvartalet återinfördes en mer decentraliserad säljorganisation i Mekonomen Sweden, där butikscheferna ges mer möjligheter att driva sin lokala affär. Åtgärderna är ännu inte slutförda.

Butiksdatasystemet har stabiliserats i de 30 butiker där det installerats och vi bedömer att systemet inte påverkade försäljningen negativt från och med slutet av kvartalet. Alla initiala problem är ännu inte lösta och vi kommer utvärdera nästa steg under första kvartalet. Fortsatt implementering 2017 kommer endast att ske om vi över en längre tid har minst sammatillväxt och lönsamhet i dessa 30 butiker, som i övriga butiker i Mekonomen Sweden.

God försäljningstillväxt till anslutna verkstäder
Försäljningen till anslutna verkstäder uppvisade en god tillväxt i kvartalet, vilket är den del av vår affär som vi ser som strategiskt viktigast att växa i. Även försäljningen av reservdelar under vårt eget varumärke ProMeister hade positiv utveckling under kvartalet.

Marknadsutvecklingen fortsatt stabil
Vi bedömer att marknaden var stabil under fjärde kvartalet. Förutsatt att skrotning eller export av bilar inte ökar, ser vi potential för en växande totalmarknad under 2017, främst med anledning av att nybilsförsäljningen har varit stark de senaste åren och att bilparken växer i Sverige och Norge. Jämfört med förra året har vi i år inte sett samma köldeffekt i januari med viss negativ effekt på försäljning av köldrelaterade produkter.

Fokus 2017
Vårt fokus under 2017 är att driva tillväxt i alla våra koncernbolag, där högsta prioritet är att vända utvecklingen i Mekonomen Sweden. Vi kommer under året att stärka vårt kunderbjudande, delvis genom lansering av nya kategorier inom ProMeister och lansering av nästa generations reservdelskatalog och e-handelsplattform. Vi fortsätter också fokusera på utveckling av erbjudandet till våra anslutna verkstäder. Projektet med att etablera ett nytt svenskt automatiserat centrallager löper på enligt plan.

Även om största fokus är att öka försäljningen är det viktigt att det sker tillsammans med god kostnadskontroll. Som en konsekvens kommer vi att utöka det tidigare kommunicerade kostnads- och effektiviseringsprogrammet från 25 MSEK till 45 MSEK på årsbasis, med full effekt från och med det tredje kvartalet 2017. Vi kommer också ha större fokus på att effektivisera och optimera våra varulager i butikerna för att stärka kassaflödet ytterligare.

Med styrkan i våra olika koncept och med innovationskraften och entreprenörsandan hos våra medarbetare ser jag fram emot att vi under 2017 fortsätter vara verkstadens och bilägarens förstahandsval.

Pehr Oscarson

Tillförordnad VD och koncernchef

Pehr Oscarson, tillförordnad VD och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Per Hedblom, CFO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00

Denna information är sådan information som Mekonomen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 februari 2017 klockan 07.30.