Delårsrapport januari - juni 2017

28 juli 2017 07:30

1 april - 30 juni 2017
● Intäkterna ökade med 1 procent till 1 584 (1 573) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar ökade intäkterna med 5 procent. Försäljning i jämförbara enheter var oförändrad.
● EBITA ökade till 203 (189) MSEK och EBITA-marginalen ökade till 13 (12) procent.
● EBIT ökade till 174 (161) MSEK och EBIT-marginalen ökade till 11 (10) procent.
● Bruttomarginalen ökade till 54,5 (53,6) procent.
● Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, ökade till 3,22 (3,02) SEK.
● Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 134 (228) MSEK.
● Nettoskulden uppgick till 1 615 (1 684) MSEK vid periodens utgång, jämfört med 1 437 MSEK vid årsskiftet.
● Refinansiering om 1 650 MSEK, 1 050 MSEK med 5 års löptid och 600 MSEK med 4,4 års löptid, har ingåtts under det andra kvartalet.
● Åsa Källenius rekryterad som ny CFO med tillträde den 15 augusti.

VD:s kommentar

Stabil utveckling i kvartalet

Andra kvartalet har präglats av en stabil försäljning i linje med marknadsutvecklingen. Försäljningen ökade med 1 procent, jämfört med andra kvartalet förra året. Justerad för antal vardagar och valutaeffekter, steg försäljningen med 5 procent. Rörelseresultatet förbättrades till 174 (161) MSEK i andra kvartalet och kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 134 (228) MSEK.

Försäljningen till våra anslutna verkstäder ökade med 2 procent i kvartalet, negativt påverkat av färre antal vardagar jämfört med samma period i fjol. Försäljningen av reservdelar under vårt eget varumärke ProMeister hade en god utveckling under kvartalet.

Med anledning av Norges pågående övergång till digitalt radionät påverkades vår tillbehörsförsäljning i Norge av ökad försäljning av DAB-produkter i kvartalet, dock med negativ effekt på bruttomarginalen. Vi räknar med fortsatt god försäljning av dessa produkter under resterande del av 2017.

I kvartalet har vi sett en återhämtning i bruttomarginalen, framförallt till följd av stabilare utveckling i Mekonomen Sweden och minskad bruttomarginalpress i våra norska verksamheter. Den ökande andelen försäljning till anslutna verkstäder och storkunder, samt en ökad tillbehörsförsäljning, fortsatte att ha negativ effekt på bruttomarginalen i kvartalet.

Utvecklingen i MECA och Sørensen og Balchen var stabil under andra kvartalet och segmenten levererade försäljningstillväxt och förbättrat rörelseresultat jämfört med samma period förra året. Mekonomen Norway visade bra tillväxt under kvartalet men med ett lägre rörelseresultat.

Försäljningsutvecklingen i Mekonomen Sweden stabiliserades under kvartalet och lönsamheten förbättrades jämfört med förra årets svaga andra kvartal. Även om utvecklingen gick i rätt riktning är arbetet med att vinna tillbaka marknadsandelar inom Mekonomen Sweden fortsatt en utmaning och ett av våra största fokus framåt. Kostnads- och effektiviseringsprogrammet löper på enligt plan och bidrog positivt till lönsamheten i kvartalet.

Marknadsutsikter
Vi bedömer att marknaden var fortsatt stabil under andra kvartalet. För helåret ser vi förutsättningar för en starkare totalmarknad, främst till följd av att nybilsförsäljningen har varit stark de senaste åren och att bilparken växer på våra huvudmarknader Sverige och Norge. För Mekonomen Group är potentialen för en starkare marknad främst förenad med en ökad bilpark för bilar tre år och äldre.

Fokus på lönsam tillväxt
Projektet med att effektivisera centrallagerstrukturen i Sverige till ett gemensamt centrallager för MECA och Mekonomen löper enligt plan. Bottenplattan för tillbyggnaden är gjuten och ska härda under sommaren. Nu färdigställs våra framtida plockstationer och uppackningsstationer i ett angränsande område i den befintliga byggnaden. Även projektet med vår nya digitala reservdelskatalog fortgår enligt plan och vi planerar att påbörja lanseringen under 2017.

Vårt primära fokus framåt är fortsatt att driva lönsam försäljningstillväxt i alla våra segment. För att framtidssäkra och stärka vår position ytterligare på marknaden är fokus också på att förbättra och bredda erbjudandet till våra anslutna verkstäder. En stor utmaning för branschen är bristen på fordonsingenjörer, ett begrepp som ligger mer i tiden än begreppet mekaniker. Fler bilar som körs längre sträckor och färre verkstäder har medfört att Mekonomen Group omgående kan sysselsätta 100 nya medarbetare i våra verkstäder. För att underlätta för våra verkstäder erbjuder vi dem numer även stöd kring rekrytering.

Pehr Oscarson

Pehr Oscarson, VD och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Karl Lindström, interim CFO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00

Denna information är sådan information som Mekonomen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juli 2017 klockan 07.30.