Omräknade historiska finansiella siffror enligt nya affärsområdesindelningen

25 april 2019 13:00

I enlighet med kommunikation i Bokslutskommuniké januari-december 2018 kommer Mekonomen Group redovisa enligt ny rapporteringsstruktur från och med första kvartalet 2019.

Mekonomens affärsområdesindelning från och med första kvartalet 2019 är:

• Affärsområde FTZ - inkluderar i huvudsak grossist- och butiksverksamhet i Danmark. Affärsområdet består av samma verksamhet som i den tidigare rapporteringsstrukturen och de historiska finansiella siffrorna har därför inte omräknats. FTZ ingår i Mekonomen Groups räkenskaper sedan 3 september 2018.

• Affärsområde Inter-Team - inkluderar i huvudsak grossist- och butiksverksamhet i Polen samt exportverksamhet. Affärsområdet består av samma verksamhet som i den tidigare rapporteringsstrukturen och de historiska finansiella siffrorna har därför inte omräknats. Inter-Team ingår i Mekonomen Groups räkenskaper sedan 3 september 2018.

• Affärsområde MECA/Mekonomen - inkluderar i huvudsak grossist-, butiks-, verkstads- och fleetverksamhet i Sverige, Norge och Finland. Affärsområdet består av de tidigare rapporterade segmenten MECA och Mekonomen, samt mindre verksamheter som tidigare rapporterats i "Övriga segment"; AlltiBil, Meko Service Nordic, Mekster, Speedy, Tunga Fordon och Preqas.

• Affärsområde Sørensen og Balchen - inkluderar i huvudsak grossist- och butiksverksamhet i Norge. Affärsområdet består av samma verksamhet som i den tidigare rapporteringsstrukturen och de historiska finansiella siffrorna har därför inte omräknats.

Översikt över omräknade finansiella siffror för de nya affärsområdena:

De finansiella siffrorna är preliminära och definitiva siffor kommer att offentliggöras den 2 maj 2019 i delårsrapporten januari-mars 2019.

KVARTALSDATA,     2018         2017

MECA/Mekonomen 2) 7 4 9 11 6 10 8 10 12 9
Sørensen og Balchen 14 15 16 18 8 15 15 15 18 13
KONCERNEN 5 2 6 10 4 9 6 9 11 8

1) Nettoomsättningen för respektive affärsområde är från externa kunder.
2) Intäkterna för MECA/Mekonomen för andra kvartalet 2017 har omräknats avseende korrigerad omsättning om 24 MSEK från extern omsättning till intern omsättning. Ingen påverkan på EBIT. För ytterligare information se pressmeddelande den 23 augusti 2017.
3) I "Centrala funktioner" ingår koncerngemensamma funktioner inkluderande även Mekonomen AB och verksamheten inom ProMeister Solutions.
4) "Övriga poster" inkluderar förvärvsrelaterade poster hänförliga till Mekonomen AB:s direkta förvärv. Relevanta förvärvsrelaterade poster är avskrivningar på förvärvade immateriella tillgångar avseende förvärven MECA, Sørensen og Balchen, FTZ och Inter-Team.

För ytterligare information, kontakta:

Pehr Oscarson, vd och koncernchef Mekonomen AB,
Telefon 08-464 00 00 E-post: pehr.oscarson@mekonomengroup.com

Åsa Källenius, CFO Mekonomen AB
Telefon 08-464 00 00 E-post: asa.kallenius@mekonomengroup.com

Helena Effert, IRO Mekonomen AB
Telefon 08-464 00 00 E-post: helena.effert@mekonomengroup.com

Group består av norra Europas ledande bilservicekedjor, FTZ, Inter-Team, MECA, Mekonomen och Sørensen og Balchen, med egen grossistverksamhet, med fler än 460 butiker och över 3 400 verkstäder vilka arbetar under koncernens varumärken. Vi erbjuder ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag.