Mekonomens valberedning föreslår Robert M. Hanser som ny styrelseordförande

03 december 2020 08:30

Mekonomens valberedning avser att föreslå Robert M. Hanser som ny styrelseordförande i Mekonomen AB för årsstämman 2021. John S. Quinn, nuvarande styrelseordförande, har informerat valberedningen att han avböjer omval vid kommande årsstämma.

Robert M. Hanser, född 1953, är europeisk styrelseledamot i LKQ Corporation sedan 2015. Robert har dessförinnan haft flertalet uppdrag inom det tyska multinationella teknik- och elektronikföretaget Robert Bosch GmbH, däribland VD för Bosch i Storbritannien, Direktör för Automotive Original Equipment och VD för Automotive Aftermarket Division.

"Valberedningen är mycket glada över att kunna föreslå Robert M. Hanser som ny styrelseordförande för Mekonomen. Det är valberedningens uppfattning att Robert med sin erfarenhet och branschkompetens är rätt person att leda styrelsens arbete i framtiden", säger valberedningen för Mekonomen AB i gemensamt uttalande.
Den återstående delen av valberedningen tillägger: ”Vi vill också tacka John S. Quinn för hans värdefulla insatser i Mekonomens styrelse de senaste fyra åren”.

Valberedningens förslag för den fullständiga styrelsen kommer att meddelas så snart valberedningens arbete är klart. Valberedningens övriga förslag meddelas i kallelsen till årsstämman som kommer att hållas i Stockholm den 7 maj 2021, klockan 11:00.

Valberedningen inför årsstämman 2021 utgörs av John Quinn (valberedningens ordförande) utsedd av LKQ Corporation, Arne Lööw utsedd av Fjärde AP-fonden, Kristian Åkesson utsedd av Didner & Gerge Fonder AB samt Caroline Sjösten utsedd av Swedbank Robur Fonder AB. Mekonomens styrelseledamot, Helena Skåntorp, är adjungerad till valberedningen.

För ytterligare information kontakta:

John S. Quinn, Styrelseordförande Mekonomen AB
c/o Åsa Källenius, CFO Mekonomen AB
Telefon: 08-464 00 00, E-post: asa.kallenius@mekonomengroup.com

Denna information är sådan information som Mekonomen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 december 2020 klockan 08.30.