Uppdaterad strategi tar Mekonomen Group till 15 miljarder 2025

25 februari 2021 08:00

-med justerad EBIT om 1,5 miljarder

Mekonomen Group presenterar i dag en uppdaterad strategi som ska öka företagets omsättning till 15 miljarder kronor senast 2025. Bolaget ska också nå 1,5 miljarder kronor i justerad EBIT. Målsättningen är baserad på bolagets långsiktiga finansiella mål om 5 procent genomsnittlig årlig tillväxt och 10 procent i justerad EBIT. Under Mekonomen Groups digitala kapitalmarknadsdag den 25 februari, med start klockan 14.00, beskriver bolaget strategin närmare och hur målen ska nås.

Sedan 2010 har Mekonomen Group genomgått en framgångsrik expansion med en genomsnittlig årlig tillväxt om 13 procent. Tillväxten har till största del skett genom förvärven av norska Sörensen og Balchen, MECA i Sverige och Norge samt danska FTZ och Inter-Team i Polen. Mekonomen Group redovisade en starkt förbättrad lönsamhet under 2020 och nu tydliggör ledningen att bolaget står redo för fortsatt organisk tillväxt kompletterad med strategiska initiativ samt mindre förvärv. Där utöver kan M&A bli aktuellt.

”Vi har under 2020 kraftigt förbättrat vår lönsamhet trots ett utmanande år. Vi har nu färdigställt arbetet med att utvinna inköpssynergier efter förvärven av FTZ och Inter-Team, samtidigt som centrallagerprojektet i Sverige har avslutats. Det, tillsammans med våra löpande initiativ för ökad effektivitet, gör att vi nu tar nästa steg med en uppdaterad strategi som kommer att leda till att våra finansiella mål nås senast 2025. Vi ser tre vägar för att skapa aktieägarvärde framöver; tillväxt genom förvärv, investeringar i våra befintliga verksamheter och utdelning till våra aktieägare. Det ena utesluter inte det andra utan en kombination är mer sannolikt. Vi har omfattande expertis i hur vi skapar synergier och lönsamhet genom tidigare större förvärv och är öppna för sådan process om och när vi hittar rätt bolag”, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef på Mekonomen Group.

Under den digitala kapitalmarknadsdagen berättar bolaget närmare om hur de finansiella målen ska uppnås med hjälp av den uppdaterade strategin. Strategin bygger på bolagets vision – att vara en möjliggörare av mobilitet idag, i morgon och i framtiden. Strategin har fyra strategiska fokusområden: operational excellence, konceptutveckling för verkstäder, kundlösningar för bilägare och nya intäktsströmmar. En central del av strategin är att fortsätta leda den hållbara och digitala utvecklingen i branschen. I det ingår en offensiv plan för hur Mekonomen Group ska fortsätta arbetet med att möta de behov som uppstår i takt med att elbilar blir allt vanligare – och hur trenden med grönare fordonsteknik skapar nya möjligheter för tillväxt och lönsamhet.

Mekonomen Groups digitala kapitalmarknadsdag hålls den 25 februari 2021 mellan kl 14.00-16.00 och kommer därefter att läggas upp på bolagets webbsida. Presentationen kommer att läggas upp på bolagets webbsida kl 13.00 den 25 februari 2021. Kapitalmarknadsdagar - Mekonomen.

För att delta under den digitala kapitalmarknadsdagen, registrera dig här: https://live.twebcast.com/participant/mekonomengroup

För ytterligare information kontakta:

Pehr Oscarson, vd och koncernchef på Mekonomen Group
E-post: pehr.oscarson@mekonomengroup.com