Beslut fattade vid Mekonomens årsstämma 2021

07 maj 2021 11:50

Årsstämma i Mekonomen Aktiebolag (publ) hölls idag den 7 maj 2021.  Mot bakgrund av Covid-19-pandemin genomfördes årsstämman enbart genom poströstning med stöd av tillfälliga lagregler. Någon fysisk stämma hölls därför inte. Årsstämman fattade, bland annat, följande beslut.

Resultat- och balansräkningar

Stämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2020.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen under 2020.

Resultatdisposition

Stämman beslutade att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2020 och att tillgängliga medel balanseras i ny räkning.

Styrelsen

Stämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska vara sju utan suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes Eivor Andersson, Kenny Bräck, Joseph M. Holsten, Magnus Håkansson och Helena Skåntorp. Robert M. Hanser och Michael Løve valdes till nya styrelseledamöter. Robert M. Hanser valdes till styrelsens ordförande.

Stämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med 650 000 kronor till styrelsens ordförande, 420 000 kronor till styrelsens vice ordförande och 315 000 kronor till var och en av de övriga av stämman utsedda styrelseledamöterna. Stämman beslutade vidare att 125 000 kronor ska utgå till revisionsutskottets ordförande och 55 000 kronor till var och en av de övriga ledamöterna i revisionsutskottet samt 50 000 kronor till ersättningsutskottets ordförande och 25 000 kronor till var och en av de övriga ledamöterna i ersättningsutskottet

Revisor

Stämman omvalde PricewaterhouseCoopers AB (PwC) som revisor för perioden till slutet av årsstämman 2022. PwC har meddelat att Linda Corneliusson kommer att vara huvudansvarig revisor. Stämman beslutade att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Ersättningsriktlinjer

Stämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Ersättningsrapport

Stämman godkände styrelsens rapport över ersättningar för 2020.

Långsiktigt aktiebaserat incitamentsprogram

Stämman beslutade att inrätta ett långsiktigt aktiebaserat incitamentsprogram (LTIP 2021), i enlighet med styrelsens förslag.

LTIP 2021

LTIP 2021 omfattar cirka 30 anställda bestående av koncernledningen i Mekonomen samt vissa andra nyckelpersoner i koncernen. För att delta i LTIP 2021 krävs att deltagaren har ett eget aktieägande i Mekonomen AB som allokeras till LTIP 2021. Mekonomens VD kan maximalt investera 5 000 aktier, Mekonomens koncernledningen exklusive VD kan maximalt investera 3 000 aktier, vissa medlemmar i ledningsgrupperna för Mekonomens dotterbolag kan maximalt investera 1 200 aktier och övriga utvalda nyckelpersoner kan maximalt investera 800 aktier. Efter den fastställda intjänandeperioden kommer deltagarna att vederlagsfritt tilldelas aktier i Mekonomen AB förutsatt att vissa villkor är uppfyllda. Dessa villkor är kopplade till fortsatt anställning i Mekonomenkoncernen, att det egna aktieägandet i Mekonomen har bestått samt till att vissa finansiella nyckeltal och prestationsmål har uppnåtts. De finansiella nyckeltalen och prestationsmålen avser totalavkastningen på Mekonomens aktie under perioden 1 april 2021 – 31 mars 2024 samt att vissa målnivåer uppnås avseende minskning av nettoskuld/EBITDA och tillväxt i justerad EBIT för räkenskapsåren 2021 – 2023. Maximalt antal aktier i Mekonomen AB som kan tilldelas enligt LTIP 2021 ska vara begränsat till 250 000.

Mekonomen avser att ingå ett aktieswapavtal med en bank för att säkerställa leverans av aktier under LTIP 2021, enligt vilket banken i eget namn ska kunna förvärva och överlåta aktier i Mekonomen till deltagarna i enlighet med LTIP 2021.

Bemyndigande

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av högst 5 641 662 aktier.

Bolagsordningsändring

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att ändra bolagets bolagsordning genom en ny bestämmelse som ger styrelsen rätt att samla in fullmakter och tillåta poströstning inför bolagsstämma.

Fullständig information och beslut

Fullständig dokumentation kring stämmans beslut kommer att finnas på bolagets hemsida, www.mekonomen.com.

För ytterligare information kontakta:

Åsa Källenius, CFO Mekonomen Group
Telefon: +46 (0)8 464 00 00