Mekonomen Group slutför namnbytet till MEKO

13 juni 2022 19:08

Mekonomen Group, den ledande reservdelsdistributören i Norra Europa, meddelar att bolagets nya namn MEKO AB (publ.) har registrerats hos Bolagsverket. Namnbytet beslutades av aktieägarna på bolagets årsstämma den 20 maj 2022 i syfte att tydligare spegla verksamhetens bredd och visa på att koncernen är mer än ett enda viktigt varumärke.

Namnbytet till MEKO speglar den omfattande expansionsresan de senaste åren där bolaget under flertalet starka varumärken och koncept är marknadsledande i Sverige, Norge och Danmark, med verksamhet också i Polen och Finland.

“Vi har framgångsrikt deltagit i konsolideringen i Norra Europa genom att förärva ledande aktörer, senast FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen under 2018. Vår strategi bygger på vår vision; Vi möjliggör mobilitet - idag, imorgon och i framtiden. Som möjliggörare av mobilitet ska vi vara den bästa och mest omfattande partnern för alla som kör, reparerar och underhåller bilar, oavsett vilka fordon som körs på vägarna, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef MEKO AB.

Namnbytet av moderbolaget i koncenren påverkar inte befintlig verksamhet eller de starka koncepten och varumärkena i koncernens affärsområden, däribland Mekonomen, MECA, AutoMester, Carpeople och BilXtra. Bolagets aktie kommer fortsatt att ha kortnamnet (ticker) MEKO. Namnbytet är ett rent administrativt förfarande och aktieägare behöver inte vidta några åtgärder.

Om MEKO AB
MEKO driver och utvecklar affärer på fordonseftermarknaden i Sverige, Norge, Danmark, Polen och Finland under starka varumärken och koncept på respektive marknad. Verksamheten fokuserar på tillväxt, samverkan, synergiutvinning och på att driva en hållbar och digital utveckling. MEKOs affärsidé är tidlös med stabil efterfrågan och bygger på att möjliggöra mobilitet – idag, i morgon och i framtiden – i takt med att tekniken utvecklas och fordon används på nya sätt.

MEKO tillgodoser behovet av tjänster och produkter till fordonsverkstäder och andra

företag genom marknadsledande koncept, effektiv logistikkedja och ett omfattande distrubutionsnätverk bestående av fler än 480 butiker och 3 900 verkstäder. Koncernens koncept riktar sig även till fordonsägare, både privatpersoner och företag, där vi tillgodoser behovet av service och reparation av fordon.

För ytterligare information, kontakta:

Pehr Oscarson, vd och koncernchef MEKO AB
Telefon: +46 (0)8 464 00 00, Epost: pehr.oscarson@mekonomengroup.com