MEKO slutför förvärvet av Koivunen

01 juli 2022 10:00

MEKO (tidigare Mekonomen Group) har idag slutfört förvärvet av Koivunen, den ledande leverantören av bilreservdelar och relaterade tjänster i Finland och Estland, för ett företagsvärde om 122 miljoner EUR (1 280 miljoner SEK) på kontant- och skuldfri basis. i i enlighet med tidigare meddelat avtal daterat den 14 juni 2022. Förvärvet finansieras kontant genom befintlig likviditet och bankfaciliteter. Koivunen kommer att konsolideras till MEKO från och med 1 juli 2022.

Genom förvärvet utökar MEKO sin geografiska närvaro i Finland och etablerar sig i Baltikum. Koivunen hade en nettoomsättning på cirka 1 740 miljoner SEK och en EBIT på cirka 98 miljoner SEK under räkenskapsåret 2021. Förvärvet förväntas generera årliga synergier på 40 miljoner SEK med full effekt under 2024. Transaktionskostnader för förvärvet beräknas till 25 miljoner SEK.

“Jag är nöjd över att vi lyckats genomföra förvärvet så här tidigt och vi kommer nu att börja arbetet med att utvinna synergier och effektivitet. Förvärvet av Koivunen ligger i linje med vår väl beprövade strategi att skapa värde genom noga utvalda förvärv, som vi tidigare gjort i Sverige, Norge, Danmark och Polen. Koivunen är ett välmående företag med starka varumärken som kommer att fortsätta att utvecklas i sin befintliga företagsstruktur som ett eget affärsområde. Med Koivunen i MEKO tar vi ett tydligt steg mot målet att vara den bästa och mest heltäckande partnern för alla som äger och servar fordon i norra Europa”, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef för MEKO AB.

MEKO bedriver verksamhet på fordonseftermarknaden i Sverige, Norge, Danmark, Polen och Finland under starka varumärken och koncept på respektive marknad – däribland under; Mekonomen, MECA, AutoMester, Carpeople, Fixus och BilXtra. Verksamheten fokuserar på tillväxt, samarbete, synergiutvinning och på att driva hållbar och digital utveckling. Försäljning sker genom effektiva logistikkedjor och ett omfattande distributionsnät bestående av mer än 600 butiker och 4 100 verkstäder. MEKOs affärsidé är tidlös med stabil efterfrågan och bygger på att möjliggöra mobilitet – idag, imorgon och i framtiden – i takt med att tekniken utvecklas och fordon används på nya sätt.

För ytterligare information, kontakta:

Pehr Oscarson, vd och koncernchef för MEKO AB,
Telefon: +46 (0)8-464 00 00, Epost: pehr.oscarson@meko.com