Delårsrapport januari - juni 2022

24 augusti 2022 07:30

1 april - 30 juni 2022

• Net sales increased 5 percent to SEK 3,357 M (3,210). Organic growth was 2 percent. Net sales were positively impacted by 2 percent due to currency effects.
  • Adjusted EBIT amounted to SEK 240 M (314) and the adjusted EBIT margin was 7 percent (10).
  • EBIT totaled SEK 185 M (280) and the EBIT margin was 5 percent (9). EBIT was negatively impacted in the quarter by items affecting comparability of SEK 26 M (-).
  • Earnings per share, before and after dilution, amounted to SEK 1.73 (3.24).
  • Cash flow from operating activities amounted to SEK 387 M (406).
  • Net debt was SEK 2,649 M (2,549) at the end of the period, compared with SEK 2,264 M at December 31, 2021.
  • The unstable global situation impacted sales and profitability in the quarter in most of the Group’s markets. High buffer inventory was maintained during the quarter to offset the potential impact of disruptions in the supply chain.
  • During the quarter, the Parent Company Mekonomen AB (publ.) completed its name change to MEKO AB (publ.)

1 januari - 30 juni 2022

• Nettoomsättningen ökade med 5 procent till 6 512 (6 211) MSEK. Den organiska tillväxten var 1 procent. Nettoomsättningen påverkades positivt av valutakurseffekter med 2 procent.
  • Justerad EBIT uppgick till 465 (538) MSEK och justerad EBIT-marginal uppgick till 7 (9) procent.
  • EBIT uppgick till 375 (466) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 6 (7) procent. EBIT har påverkats negativt av jämförelsestörande poster i perioden om 26 (-) MSEK.
  • Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 3,84 (5,10) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 249 (585) MSEK.
  • Restriktioner relaterade till covid-19 har påverkat både perioden och jämförelseperioden, men i varierad utsträckning i de olika affärsområdena.
  • Det osäkra världsläget har påverkat försäljning och lönsamhet i perioden på de flesta av koncernens marknader, samt har påverkat kassaflödet negativt till följd av uppbyggnad av säkerhetslager för att motverka effekter av störningar i leveranskedjorna.

Vd:s kommentar

Organisk tillväxt och stärkt position i norra Europa

MEKO står starkt och redovisar positiv organisk tillväxt för koncernen som helhet, trots förändringar i marknadsförutsättningar och osäkerheter i vår omvärld. Det är också mycket glädjande att vi under kvartalet tagit ett viktigt steg och stärkt vår position genom förvärvet av Koivunen, som gör oss marknadsledande i såväl Finland som Estland. Förvärvet expanderar också vår verksamhet till Lettland och Litauen. Samtidigt har en allmänt stigande inflation skapat en avvaktande utveckling på flera av våra marknader, vilket tillsammans med ogynnsamma valutakursförändringar påverkat vår lönsamhet i kvartalet. Vi lägger nu fullt fokus på att utnyttja våra insikter genom att agera beslutsamt och metodiskt för att säkerställa fortsatt lönsam tillväxt.

Förvärv av Koivunen – ett viktigt steg
MEKO har sedan många år en framgångsrik strategi för att skapa värde genom noga utvalda förvärv. När Koivunen den 1 juli blev en del i MEKO etablerar vi oss som den ledande aktören i Finland, där vi sedan tidigare haft en begränsad verksamhet, och i Estland, där vi inte haft någon närvaro. Förvärvet expanderar också vår verksamhet till Lettland och Litauen. Bolaget hade 1 740 MSEK i omsättning och en EBIT-marginal på 5,6 procent 2021. Distributionskanalerna inkluderar konceptanslutna och fristående verkstäder och återförsäljare, industrikunder och export. Koivunen är ett välmående bolag med starka varumärken som ska fortsätta att utvecklas i sin befintliga form i ett eget affärsområde. Detta viktiga steg österut innebär att vi närmar oss målet att vara den bästa och mest heltäckande partnern för alla som äger och servar fordon i norra Europa.

Avvaktande utveckling på flera marknader medan Polen växer starkt
Rysslands invasion av Ukraina har skapat en humanitär kris med många andra följdeffekter som utmaningar med materialförsörjning och ökade priser i kombination med valutasvängningar och stigande inflation. Detta har tillsammans med höga energi- och bränslepriser resulterat i minskad konsumentköpkraft och därmed en avvaktande utveckling på flera av våra marknader under kvartalet. Den norska och i viss mån även den danska marknaden har påverkats i större utsträckning. För koncernen som helhet ökade nettoomsättningen med 5 procent till 3 357 (3 210) MSEK i det andra kvartalet, vilket är ett kvitto på en underliggande stabil verksamhet. Organiskt uppgick tillväxten till drygt 2 procent, där Inter-Team i Polen sticker ut positivt med en organisk tillväxt på över 8 procent.

Valutakursförändringar och kostnadsökningar har påverkat lönsamheten
Lönsamheten i det andra kvartalet har påverkats av marknadens förändringar. EBIT uppgick till 185 (280) MSEK och EBIT- marginalen till 5 (9) procent. Totalt -26 (-) MSEK i jämförelsestörande poster relaterat till förvärvet av Koivunen har belastat resultatet i kvartalet. Justerad EBIT uppgick till 240 (314) MSEK och justerad EBIT-marginal till 7 (10) procent. Bruttomarginalen ökade till 46,3 (45,5) procent, främst tack vare tidigare genomförda prisjusteringar. Kostnadsökningar till följd av ett allmänt ökat inflationstryck i kombination med ogynnsamma valutakursförändringar förklarar hela resultatförändringen jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Situationen hanteras resolut och metodiskt, där vi drar nytta av vår väl beprövade förmåga till anpassning. Vi har sjösatt ett flertal riktade aktiviteter i olika delar av verksamheten för att sänka vår kostnadsbas och säkerställa långsiktig lönsam tillväxt. Vår flexibilitet, tillsammans med vår underliggande stabila affär, gör mig trygg i att insatserna får avsedd effekt.

Solid finansiell ställning möjliggör tillgänglighet och fortsatt tillväxt
Vår finansiella ställning är fortsatt solid. Efter kvartalets utgång ingick vi ett nytt kreditfacilitetsavtal om 1 965 MSEK, vilket ersätter tidigare finansiering om 178 MEUR. Det ger oss både handlingsfrihet och stark uthållighet. Nettoskulden uppgick till 2 649 (2 549) MSEK vid utgången av det andra kvartalet och nettoskuld/EBITDA exklusive effekter av IFRS 16 uppgick till 2,4 (2,0) gånger, vilket ligger i den nedre delen av vårt målintervall. Kassaflödet från den löpande verksamheten var positivt under kvartalet och uppgick till 387 (406) MSEK. Vi ser stora möjligheter till ökad försäljning och större marknadsandelar framgent genom att ansvarsfullt investera i ökad tillgänglighet för våra kunder. Vårt strategiska beslut att stärka lagerhållningen av attraktiva komponenter och reservdelar ligger fast och vi ligger nu kvar på ungefär samma nivåer som vid utgången av det första kvartalet.

Väl rustade för vår fortsatta resa
Jag kan konstatera att vi i grunden har en stabil verksamhet och att vi visat att vi kan hantera svårigheter och besvärliga marknads- förutsättningar. MEKO har idag många välkända varumärken, som täcker olika önskemål och behov, vilket tillsammans med vår beprövade förmåga att balansera vår kostnadsbas och utvinna synergier kommer att möjliggöra och fortsatt långsiktigt hållbar tillväxt lönsamhet. Vi står väl rustade för att nu stärka vår position ytterligare på samtliga våra marknader genom transformationen mot ett ännu mer hållbart och lönsamt företag. Vårt mål är att vara den bästa och mest kompletta partnern för dem som servar och reparerar bilar på våra marknader – idag och i framtiden.

Pehr Oscarson
Vd och koncernchef

Denna information är sådan information som MEKO AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 augusti 2022 klockan 07:30. Delårsrapporten publiceras på svenska och engelska. Den svenska versionen utgör originalversion och har översatts till engelska.