MEKO utser ny VD för Koivunen

10 mars 2023 08:45

MEKO stärker ledningen i det nyligen förvärvade finländska dotterbolaget Koivunen genom att utse Helena Sauramo som ny vd från den 15 maj 2023. Helena Sauramo kommer närmast från den finländska bilåterförsäljaren Delta Motor Group och kommer i sin roll att fokusera på att ytterligare stärka lönsamheten och tillväxten i Finland.

"Det gläder mig att välkomna Helena Sauramo till MEKO. Hennes gedigna erfarenhet inom fordonsindustrin, dokumenterat goda ledarskapsförmåga och kapacitet att operativt realisera strategier gör henne till rätt person för att utveckla Koivunen in i framtiden. Våra två finländska verksamheter har utvecklats bra sida vid sida under sista kvartalet 2022 där vi ser ytterligare potential för synergivinster framöver", säger Pehr Oscarson, Vd och koncernchef för MEKO.

MEKO förvärvade Koivunen 2022 som en del av företagets strategiska expansion i norra Europa. MEKO var sedan tidigare etablerat i Finland genom dotterbolaget Mekonomen. Efter att förvärvet av Koivunen genomfördes 2022 har arbetet påbörjats för att utvinna synergier och öka tillväxten i befintliga och nya affärer. Som ny vd för Koivunen kommer Helena Sauramo att intensifiera detta arbete.

Helena Sauramo har en framgångsrik bakgrund inom fordonsindustrin med flera ledande befattningar inom Delta Motor Group, en av Finlands ledande bilåterförsäljare. De senaste fyra åren har hon varit vd för Delta Auto Oy och Delta Motor Group Oy, och innan dess var hon koncernekonomichef.

"Det är hedrande att få vara en del av MEKO och den viktiga tillväxtfas som koncernen nu går igenom. Jag ser fram emot att bidra till att stärka vår position i Finland genom ett ökat fokus på effektivitetsvinster, synergier och nya kundkoncept, men också genom att ta vara på de tydliga affärsmöjligheter som finns inte minst i den transformation som fordonseftermarknaden nu genomgår”, säger Helena Sauramo.

Pehr Oscarson, Vd och koncernchef, MEKO
Mail: pehr.oscarson@meko.com, Telefon: +46 (0)8 464 00 20