MEKO inleder strategiskt samarbete med elbilstillverkaren ZEEKR

16 november 2023 13:00

MEKO inleder ett nytt samarbete med elbilstillverkaren ZEEKR som under slutet av 2023 lanserar sitt varumärke i Sverige. Genom sitt heltäckande verkstadsnätverk kommer MEKO att erbjuda servicetjänster till ZEEKR-ägare på den svenska marknaden. Ambitionen finns att utöka samarbetet till fler nordiska marknader.

Samarbetet med ZEEKR följer MEKOs strategi att vara en komplett servicepartner till nya elbilstillverkare som vill etablera sig i norra Europa. En särskild styrka är MEKOs breda geografiska närvaro och ledande elbilskompetens. I och med samarbetet blir ett antal av MEKOs verkstäder runt om i landet auktoriserade att utföra service, reparation och underhåll åt ZEEKR, men också att hantera garantiärenden.

”Det är väldigt roligt att ZEEKR väljer MEKO, och det är inte minst positivt för alla som kommer att äga en ZEEKR-bil. Förtroendet visar att MEKO är en effektiv och kundvänlig partner för morgondagens stora elbilsmärken. Vi har den infrastruktur som behövs och vi har samma omfattande expertis inom elbilar som inom traditionella bensin- och dieselbilar. Vi ser fram mot ett fördjupat samarbete med ZEEKR,” säger Oskar Gibas Hjertquist, Head of International Sales, MEKO.

ZEEKR är en elbil i premiumsegmentet som lanseras brett i Europa med start under slutet av 2023. Försäljningen sker digitalt och Sverige blir en av de första marknaderna när modellerna börjar rullas ut på vägarna i november. År 2025 ska ZEEKR ha lanserats på de viktigaste europeiska marknaderna.

”ZEEKR står för högsta kvalitet och kundvänlighet, vilket självklart även gäller underhåll och reparation. Därför är det glädjande att kunna samarbeta med MEKO när ZEEKR nu gör sin entré i Sverige. Detta partnerskap är rätt för oss och för våra kunder och vi ser fram emot ett långsiktigt partnerskap där det i framtiden kan bli aktuellt att samarbeta på fler marknader,” säger Stephen Dorman, Head of Customer Care, ZEEKR Europe.

Oskar Gibas Hjertquist, Head of International Sales, MEKO
Telefon: +46 76 146 23 87