MEKO växer inom bilglas – ingår nytt samarbete för den svenska marknaden

06 mars 2024 08:00

MEKO växer inom klimatsmarta reparationer av bilglas genom ett nytt partnerskap med ALD Automotive/LeasePlan, Sveriges ledande leasingbolag för tjänstebilar. Samarbetet innebär att MEKO blir en servicepartner för bilglas till över 45 000 fordon i Sverige. MEKOs metod att laga småskador i rätt tid minskar behovet av rutbyten, vilket innebär en tydlig vinst för klimatet.

MEKOs affärsmodell handlar i grunden om att vårda och laga i stället för att tillverka nytt. Genom samarbetet med ALD Automotive/LeasePlan följer MEKO sin tillväxtstrategi även inom hållbar hantering av bilglas. Under 2023 lanserades ett nytt koncept i Sverige där verkstäderna i samband med vanliga reparationer rutinmässigt genomför inspektioner av små glasskador som ännu inte blivit stora. Detta förebyggande sätt att reparera bilglas i rätt tid minimerar behovet av att byta hela rutan när skadan vuxit, med onödiga utsläpp som följd. Metoden sparar dessutom stora pengar för bilägare och försäkringsbolag.

MEKOs avtal med ALD Automotive/LeasePlan löper över två år från och med 2024. Fler än 230 verkstäder inom MEKO kommer att vara tillgängliga för bilägare runt om i Sverige.

”Det är roligt att vi blir utvalda som partner till ALD Automotive/LeasePlan. Jag ser det som ett tydligt kvitto på att vårt mer klimatsmarta sätt att hantera bilglas också är rätt väg för framtiden. En annan strategisk styrka är vår tillgänglighet. Det ska alltid vara enkelt att vara vår kund, oavsett bostadsort och behov. Vi ser fram emot samarbetet och fortsatt tillväxt inom hållbar hantering av bilglas på andra marknader”, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef på MEKO.

Genom välkända verkstadskoncept som MECA, Mekonomen och Speedy är MEKO i dag ledande på den oberoende fordonseftermarknaden i Sverige. Varje år hanterar företaget omkring en miljon bilar. Det finns därmed en stor potential att förhindra tiotusentals framtida rutbyten genom MEKOs mer hållbara reparationsmetod.

ALD Automotive/LeasePlan är en del av Ayvens Group, en ledande global aktör inom hållbar mobilitet som bland annat erbjuder fullserviceleasing, flexibla leasingtjänster, och hantering av bilflottor. Ayvens finns i dag i 44 länder och kommer att lansera sitt varumärke i Sverige under det fjärde kvartalet 2024.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pehr Oscarson
Vd och koncernchef, MEKO