MEKO i nytt partnerskap för att stärka sitt hållbarhetsarbete

29 augusti 2024 08:00

MEKO fortsätter att stärka sitt hållbarhetsarbete genom ett nytt partnerskap med Worldfavor, en digital plattform som möjliggör mer information om leverantörskedjan. Partnerskapet syftar till att ytterligare förbättra tydligheten och säkerställa ett hållbart nätverk för leverantörer, producenter och anställda.

Målet är att täcka alla leverantörer, både de som hanteras centralt och lokalt inom olika affärsområden. Genom användandet av plattformen är målsättningen att öka transparensen inom hela MEKO:s verksamhet och optimera företagets hållbarhetsinsatser.

"Vi insåg behovet av ett enhetligt verktyg för att utvärdera våra leverantörers hållbarhet. Vårt mål är att effektivisera processerna, identifiera och hantera risker, förbättra översikten samt att säkerställa tydligare uppföljning på gruppnivå", säger Louise Wohrne, hållbarhetschef på MEKO.

Implementeringen av Worldfavors verktyg kommer att ske successivt, med start under det tredje kvartalet 2024.

"Samarbetet kommer göra det möjligt för oss att få en samlad bild av vår leverantörsbas. Det ger oss ännu bättre möjlighet till förbättring inom olika områden och att identifiera risker. På så sätt kan vi prioritera våra insatser på det mest effektiva och hållbara sättet", tillägger Jessica Tjulander, inköpsdirektör på MEKO.

MEKO har arbetat enligt en cirkulär affärsmodell i över 50 år, där fordonens livslängd förlängs genom service och reparation. Företagets vision är att möjliggöra mobilitet i dag, i morgon och i framtiden, med målet att ständigt ta nya steg mot en mer hållbar verksamhet.

"Vi är övertygade om att ett starkt hållbarhetsfokus är nyckeln till att leverera goda finansiella resultat, attrahera och behålla medarbetare och fortsätta vara relevanta i framtiden. Som marknadsledare vill vi vara ledande inom hållbarhet i vår bransch och ta ett betydande socialt ansvar. Vår pågående implementering av Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) och det kommande Corporate Sustainability Due Diligence-direktivet (CSDDD) belyser vikten av leverantörsutvärderingsverktyg för att implementera flera European Sustainability Reporting Standards (ESRS), såsom 'arbetare i värdekedjan'", säger Louise Wohrne.

Om Worldfavor
Worldfavor är en hållbarhetsplattform som gör det möjligt för organisationer över hela världen att få tillgång till, dela och utnyttja data för att få insikter och göra hållbara åtgärder möjliga – internt och genom långtgående värdekedjor. Plattformen hjälper sitt växande nätverk av över 30 000 organisationer att förstå sin påverkan, driva åtgärder och förbli motståndskraftiga.

Om MEKO
MEKO:s vision är att möjliggöra mobilitet – idag, imorgon och i framtiden. Vårt mål är att vara den mest heltäckande partnern för alla som kör, reparerar och underhåller fordon i norra Europa. Vi är marknadsledande med närvaro i åtta länder, 600 butikslager och 20 000 verkstadskunder, där 4 500 verkstäder bedriver verksamhet under våra egna varumärken. De innefattar bland annat Mekonomen, MECA, BaltiAutosaad, BilXtra, FTZ, Fixus, Inter-Team, Koivunen och Sørensen og Balchen – bland många andra.

Louise Wohrne
Hållbarhetschef, MEKO